Ökad koncentration på ett fåtal år1996 hade de 10 största utsädesföretagen en marknadsandel av mindre än 30%. Idag kontrollerar de tre största 50 % av marknaden. Utsäde blir dyrare med färre sorter tillgängliga.
De tre största marknadsledarna är också pesticidproducenter.
Den viktiga kontrollen över kedjanBönder pressas av företagen, de betalas låga priser för sina produkter som soja, vete och majs och höga priser för utsäde, pesticider, energi, handelsgödsel och djurfoder. De höga livsmedelspriserna 2008 resulterade i höga vinster för företagen och inte för bönderna som måste bära alla risker.
Vem vinner?Vietnamesiska bönder som producerar Pangasiusfisk i sina dammar får 1 dollar per kilo fisk och fisken kostar sedan 10 dollar för konsumenter i norr. Efter att ha dragit bort produktionskostnaden blir inkomsten 10 cent per kilo.
Bönderna bär hela risken för produktionen som sjukdomar och väderproblem och har dessutom skulder för sin produktion.
Att kontrollera kedjanFörutom horisontell integration där ett företag kontrollerar en stor del av marknaden är företagens strategi till vertikal integration genom att processa produkten och att sälja inputs. Detta är inte för att fördela risker utan för att kontrollera värdekedjan och få tillgång till billigt råmaterial.
Värdekedjor istället för cirkulering av näring och energiVad som brukades produceras på gården som en del i en cirkulerande ekonomi som utsäde, ungdjur, foder och gödsel är nu en global industriell värdekedja för livsmedel och bränsle med negativa konsekvenser för jord, vatten, klimat, djurskydd och hälsa.
Lobby istället för konkurrensPåverkan från livsmedelsföretagen på politiken ökar. Tusentals lobbyister tillgodoser företagens intressen. Lobbyisterna jobbar ofta i statliga institutioner. De lobbar ofta lyckosamt för företagens intressen när de gäller livsmedelsstandard, godkännandet av pesticider, GMO-grödor, handelsavtal eller offentlig forskning.
Världshandeln bestämmer priserna85% av all mat konsumeras i närheten av där den produceras. Icke desto mindre har världshandeln ett orimligt stort inflytande på priserna. På aktiemarknaden kan samma parti av majs eller soja köpas och säljas spekulativt flera gånger och därmed öka priset för konsumenten.
pdf-fil:
Agropoly - a handful of corporations control world food production-
Berne declaration